22 kwietnia to Międzynarodowy Dzień Ziemi, szczególnie dobrze znany uczniom, którzy tego dnia podczas zajęć szkolnych wychodzą na dwór, aby sprzątać ulice, parki i lasy. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was kilka ciekawostek o tym, co robią Wasze ulubione denimowe marki, aby dbać o środowisko.
Dbanie o planetę, bycie eko, segregowanie odpadów i oszczędzanie wody oraz energii to tematy, o których w ostatnich latach zrobiło się naprawdę głośno. Również wiele dużych firm decyduje się na wdrażanie projektów pozwalających ograniczać zużycie wody podczas prac produkcyjnych .
Liderem branży denimowej w zakresie opracowania nowych technologii wykorzystywanych podczas produkcji jest Levi’s. Marka ta stara się rozwijać zrównoważone rozwiązania, dzięki którym może zmniejszyć między innymi zużycie wody oraz chemikaliów.
Levi’s wprowadził trzy projekty, pozwalające marce lepiej dbać o środowisko podczas produkcji swoich ubrań. Pierwszym z nich jest Water<Less, dzięki któremu do 2020 roku aż 80% wszystkich produktów marki będzie tworzonych ze zmniejszonym zużyciem wody. Dodatkowo Levi’s postanowił podzielić się tą innowacyjną metodą produkcji z dwudziestoma konkurencyjnymi firmami, aby pomóc w zaoszczędzeniu jeszcze większej ilości wody.
Marka wprowadziła także projekt Better Cotton, mający pomóc rolnikom w nauce, jak uprawiać więcej bawełny, jednocześnie zużywając mniej wody i środków chemicznych.
Inną denimową marką, która postanowiła zatroszczyć się o środowisko, jest Pepe Jeans. W 2012 roku marka wystartowała z TRU BLU — inicjatywą pozwalającą wyeliminować użycie chemikaliów oraz zredukować zużycie wody o 80% dzięki poddawaniu tkaniny działaniu ozonu pod ciśnieniem w celu uzyskania koloru. Woda użyta do produkcji odzieży podlega recyklingowi i po oczyszczeniu wraca na linię produkcyjną, aby móc zostać ponownie wykorzystaną.
W kolejnych latach Pepe Jeans wystartowało z kolejnymi projektami: Hydro Less oraz Wiser Wash.
W ramach pierwszego z nich marka nawiązała współpracę z Desert Studio w Dubaju, gdzie z powodu lokalizacji bardzo oszczędnie korzysta się z wody podczas procesu wykańczania ubrań. Ma pomóc w tym pranie spodni w kamieniach, z wielokrotnym użyciem tej samej wody.
Z kolei Wise Wash polega na eliminacji chemikaliów i pumeksu podczas prania spodni. Dzięki temu proces wykańczania denimu nie generuje szkodliwych substancji ani pyłu, które mogłyby dostać się do środowiska. Do procesu uzyskiwania koloru tym sposobem używa się zaledwie jednej szklanki wody, która następnie jest oczyszczana i ponownie wykorzystywana.
W tym roku marka Pepe Jeans stworzyła nową inicjatywę, w skład której wchodzi kolekcja kapsułowa Be Life składająca się z produktów opartych o bawełnę oraz nylon pozyskanych z odzysku.
Marki odzieżowe coraz częściej wykorzystują innowacyjne rozwiązania, dzięki którym podczas procesu produkcji mogą zadbać o środowisko. Dyrektorzy największych firm zachęcają do tego samego także klientów. Pamiętacie nasz ostatni tekst, w którym przytaczaliśmy słowa Chipa Bergha, prezesa marki Levi’s? Podczas jednego z publicznych występów wyznał, że od dziesięciu lat nie prał swoich jeansów Levi’s 501. Jego zdaniem jest to dobry sposób nie tylko na dłuższe zachowanie doskonałego wyglądu denimowej odzieży, ale także doskonały pomysł na dołożenie swojej cegiełki w oszczędzaniu wody i dbanie o środowisko.