07 maja 2019

Skąd się biorą trendy?

Kilka tygodni temu w rozmowie ze stylistką Agnieszką Krajewską ustaliliśmy, że „moda kołem się toczy”, a aktualne trendy są nową interpretacją tego, co już było. Skąd jednak wiadomo, co będzie inspiracją i do czego będziemy wracać w kolejnych sezonach? Dzisiaj wyjawimy przed Wami tą tajemnicę.

W marcowym tekście nasza stylistka wspomniała, że nikt trendów nie wymyśla — są za to osoby, które zajmują się ich prognozowaniem. Jednym z najbardziej znanych badaczy trendów na świecie jest Li Edelkoort, która od ponad trzydziestu lat prognozuje trendy na podstawie ekonomicznych, socjologicznych oraz społecznych. 

Skąd się biorą trendy?

„Przewidywanie” trendów to proces trwający nawet 7 lat. Edelkoort, łącząc to, co popularne w sztuce, literaturze oraz innych dziedzinach naszego życia, prognozuje rozwój mody w kolejnych sezonach, Warto zaznaczyć, że to „przewidywanie” dotyczy nie tylko ubrań, ale także architektury, wystroju wnętrz czy samochodów.

Księga trendów

Dwa razy do roku kierowane przez badaczkę wydawnictwo Trend Union wydaje „General Trend Book” — publikację szczegółowo wyznaczającą trendy, które pojawią się… za 2 lata. Na księgę trendów składają się fragmenty tkanin, zestawienia kolorystyczne, cytaty, a nawet zapachy, mające inspirować projektantów podczas tworzenia kolejnych kolekcji. Oto odpowiedź na pytanie, dlaczego — chociaż marki trzymają swoje projekty w tajemnicy — na wybiegach i w sklepach w każdym sezonie możemy zauważyć te same motywy przewodnie, identyczne kolory i wzory oraz podobne kroje ubrań.

Trendy to wygląd… i funkcjonalność

Dlaczego obserwowanie otaczającego nas świata i prognozowanie trendów (nie tylko odzieżowych) jest tak ważne? Ponieważ zmiany zachodzące w świecie, rozwój technologii oraz zjawiska społeczne wpływają nie tylko na zmianę wyglądu otaczających nas rzeczy, ale także ich funkcjonalności, co dla każdego z nas powinno mieć znaczenie. A aby udoskonalić swoje produkty tak, by ludzie mogli z nich z zadowoleniem korzystać, projektanci marek muszą odpowiednio wcześniej wiedzieć o takiej konieczności.

Przytoczmy prosty przykład, podawany przez trend watchera Zuzannę Skalską. Starzenie się społeczeństwa wpłynie na system opieki zdrowotnej. Coraz bardziej popularna będzie stawała się opieka w domu, zamiast w szpitalach i ośrodkach, a co za tym idzie, wyposażenie domu będzie musiało zostać dostosowane do potrzeb osób starszych. Ludzie coraz częściej będą decydowali się na zakup łóżek szpitalnych, które nie grzeszą urodą — producenci staną więc przed wyzwaniem dostosowania ich wyglądu do nowoczesnych wnętrz. Z drugiej strony twórcy łóżek domowych będą musieli zmienić ich funkcjonalność tak, aby mogły zastąpić łóżka szpitalne. Zaczęliśmy od analizy danych demograficznych, która doprowadziła nas do zorientowania się, jak zmienia się wygląd łóżek.

Jak wypromować trendy?

Chociaż, jak widać na powyższym przykładnie, niektóre zmiany i trendy wychodzą naprzeciw naszym potrzebom (chociaż mogliśmy wcześniej nie zdawać sobie z tego sprawy), to nadal ich przyjęcie zależy w dużej mierze od odpowiedniej promocji. Osoby promujące trendy nazywane są trendsetterami i najczęściej są to ludzie znani z telewizji oraz internetu.

Zmiennicy Levi's

Mieczysław Hryniewicz w serialu „Zmiennicy” (1987-88)

Najlepszą reklamę produktowi lub trendowi robi maven, czyli osoba, która naturalnie, szczerze go poleca. Internet zna przypadki, w których blogerzy i influencerzy w niewymuszony sposób polecali produkt, który dzięki ich fanom w ciągu kilku godzin znikał ze sklepowych półek.

Często zdarza się również, że internetowym celebrytom płaci się za promocję. Jeśli nowy trend trafi na podatny grunt i znana osoba pokaże go w odpowiednim czasie odpowiedniej grupie odbiorców, możemy być pewni, że ten doskonale się przyjmie.

 

Denim ponad trendami

Są rzeczy, które znajdują się poza trendami, ponieważ zawsze są w modzie. Najlepszym przykładem jest denim, który każdy z nas ma w szafie zawsze — bez względu na to, czy założymy do nich minimalistyczny T-shirt, czy koszulę w zwierzęcy wzór, spodnie jeansowe zawsze są na topie; z czasem zmienia się jedynie ich krój oraz odcień.

    • Dzie dobrych wieci! Wszystkie buty marek Tommy Jeans Tommy Hilfiger
    • Nowa kolekcja marki levis ju w naszym sklepie online i
    • Sunday mood heymissangel jak zwykle pieknie i w idealnie dobranych
    • heymissangel do swojej stylizacji wybraa odwane czerwone trampki wietnie komponuj
    • Dzie dobry Wiecie e wpisujc kod EXTRA w koszyku zamwienia
    • Dzie dobry w poniedziaek  Dzisiaj rozpoczynamy ostatni tydzie wyprzeday
  • ©2019 Silesia Jeans - All Rights Reserved.